Vecka 1 - Historieätarna
Erik Haag och Lotta Lundgren är radarparet som genom SVT:s historiska satsning gjorde sig ett namn
genom programmet "Historieätarna", där Haag och Lundgren "lånar ut" sina kroppar till olika tidsperioder
i Sveriges historia. De undersöker hur människor åt, levde och mådde under den aktuella tidsperioden.
Sekelskiftet mellan 1800- och 1900-talet kom i folkmun att kallas för nationalromantikens tidsålder.
Nationalromantiken var de konstnärliga uttrycken för nationalismen, som en nationalistisk gren av romantiken,
som förekom i de flesta länder i Europa under tiden. Naturen och landsbygden hyllades, liksom den egna staten och försvarandet av den. Både Skansen och Stockholms Nationalmuseum öppnade under den nationalromantiska perioden i Sverige, för att visa upp det "svenska".
genom programmet "Historieätarna", där Haag och Lundgren "lånar ut" sina kroppar till olika tidsperioder
i Sveriges historia. De undersöker hur människor åt, levde och mådde under den aktuella tidsperioden.
Sekelskiftet mellan 1800- och 1900-talet kom i folkmun att kallas för nationalromantikens tidsålder.
Nationalromantiken var de konstnärliga uttrycken för nationalismen, som en nationalistisk gren av romantiken,
som förekom i de flesta länder i Europa under tiden. Naturen och landsbygden hyllades, liksom den egna staten och försvarandet av den. Både Skansen och Stockholms Nationalmuseum öppnade under den nationalromantiska perioden i Sverige, för att visa upp det "svenska".
Hemma: Titta på videoklippet som handlar om nationalromantiken.
Reflektera över följande fråga: Tycker du att ett program som Historieätarna ger en trovärdig bild
av hur människan hade det vid sekelskiftet 1800-1900-talet? Varför? Varför inte?
Motivera ditt svar och skriv ner dina tankar som en kommentar till det här inlägget.
Svaret ska innehålla 100-200 ord.
På lektionen: Vi diskuterar tillsammans på lektionen era reflektioner och anteckningar.
Reflektera över följande fråga: Tycker du att ett program som Historieätarna ger en trovärdig bild
av hur människan hade det vid sekelskiftet 1800-1900-talet? Varför? Varför inte?
Motivera ditt svar och skriv ner dina tankar som en kommentar till det här inlägget.
Svaret ska innehålla 100-200 ord.
På lektionen: Vi diskuterar tillsammans på lektionen era reflektioner och anteckningar.
Här övar du din analytiska-, procedur- samt metakognitiva förmåga.
Lycka till!
Lycka till!