Introducing: 1900-talet
Hej och välkomna!
Nu är det dags för oss att ta oss igenom 1900-talet med dess toppar och dalar.
Vi börjar närma oss vår egen tid, och därmed händelser som vi ser direkta följder av idag,
företeelser och samhällskonstruktioner som vi idag ser som självklara.
företeelser och samhällskonstruktioner som vi idag ser som självklara.
Under de kommande veckorna kommer vi att ta oss an
de många världsomvälvande händelser som skedde under 1900-talet.
de många världsomvälvande händelser som skedde under 1900-talet.
I vårt arbete kommer vi att närma oss århundradet utifrån hur människorna påverkades av det som skedde.
Under resans gång kommer ni att få lära känna en 1900-talsperson vid namn Axel Fors,
som tillsammans med sina anhöriga kommer att tjäna som utångspunkt för vårt arbete.
som tillsammans med sina anhöriga kommer att tjäna som utångspunkt för vårt arbete.
Till vår hjälp kommer också den här bloggen att tjäna ett gott syfte.
Här kommer vi att lägga veckans uppgifter,
och allt material där till som ni kan tänkas behöva.
och allt material där till som ni kan tänkas behöva.
Det är också här som ni kontinuerligt går in och kommenterar, reflekterar och ger kamratrespons på det som skrivs.
En del i arbetet kommer att ligga vid att ni lägger upp längre kommentarer till uppgifter som läggs upp på bloggen,
samt att ta del av materialet som tillhör veckans "tema".
Här kan man också ställa alla frågor som kan tänkas uppkomma när ni tar del av materialet,
eller om det är något som känns oklart efter en lektion.
samt att ta del av materialet som tillhör veckans "tema".
Här kan man också ställa alla frågor som kan tänkas uppkomma när ni tar del av materialet,
eller om det är något som känns oklart efter en lektion.
Inga frågor är dumma! :-)
Ni kommer också att arbeta i (nya) basgrupper i vissa uppgifter,
precis som vi gjorde under arbetet med 1800-talet.
Gruppindelning kommer att ske vid väl valt tillfälle.
Vid bedömning av era uppgifter så kommer vi att använda oss av
de bedömningsmatriser som vi också använde oss av i arbetet med 1800-talet, dvs:
Bedömningsmatris för dig som går i årskurs nio på högstadiet - Historia grundskolan ,
bedömning för enskilda uppgifter finns tillgängliga här
Bedömningsmatris för dig som går i årskurs ett på gymnasiet - Historia 1b ,
bedömning för användande av historiskt källmaterial finns här (sid 17).
Ni kommer också att arbeta i (nya) basgrupper i vissa uppgifter,
precis som vi gjorde under arbetet med 1800-talet.
Gruppindelning kommer att ske vid väl valt tillfälle.
Vid bedömning av era uppgifter så kommer vi att använda oss av
de bedömningsmatriser som vi också använde oss av i arbetet med 1800-talet, dvs:
Bedömningsmatris för dig som går i årskurs nio på högstadiet - Historia grundskolan ,
bedömning för enskilda uppgifter finns tillgängliga här
Bedömningsmatris för dig som går i årskurs ett på gymnasiet - Historia 1b ,
bedömning för användande av historiskt källmaterial finns här (sid 17).