Vecka 19 - Kalla kriget - en tidsAxel

Nu ska vi åta oss uppgiften att göra en tidsaxel över Kalla krigets händelseförlopp (1945-1991). 
Under fyra årtionden genomgick världen världsomvälvande händelser som kom att påverka 
samhällsstrukturer såväl som människornas vardag. 

Er uppgift blir att enskilt välja ut en händelse under tidsperioden
(t ex Jaltakonferensen, Inbördeskriget i Kina, Indien blir självständigt eller Nato grundas)
och beskriva den utifrån orsakssamband: 
(varför hände det, händelseförlopp och vad blev konsekvenserna av händelsen) 

Här kan ni se ett exempel på en tidslinje över Kalla krigets händelser. 

1945               1948                     1949                         1950              1955                    1961  1962         1965   1991       

Jalta-              Pragkuppen         Atlantpakten             Koreakriget    Warsawapakten  Vietnamkriget
konferensen   Berlinblockaden   Västtyskland                                                               Berlinmuren byggs 
                                                    och östtyska DDR

Vi behöver er och Axels hjälp att färdigställa tidslinjen! 

I vår tidslinje vill vår käre vän Axel Fors ha ett finger med i spelet. 
När ni beskriver händelsen vill vi att ni adderar Axels tankegångar, 
t ex: "Hur tror du att Axel Fors tänkte om att Sverige inte gick med i NATO vid dess bildande?" 
eller: "Axel Fors besökte vid ett tillfälle det delade Berlin, med muren som en orm
som slingrade sig genom staden. Beskriv hur du tror att Axel tänkte kring sitt besök." 

Tidsomfång: 2-3 veckor. Du kommer att ges tillfälle att arbeta med din uppgift på lektionstid såväl som hemma. 
Omfattning: 1 A4-sida i ett Word-dokument. 
Efter avslutat arbete sätter vi ihop era skrivelser till ett gemensamt kompendium som delas ut till samtliga. 
Underlaget för bedömning är det skriftliga arbetet.
Du som går i årskurs 9 på högstadiet tittar på bedömningsmatrisen för Historia på grundskolan och du som går
i årskurs 1 på gymnasiet tittar på bedömningsmatrisen för Historia 1b

I den här uppgiften övar ni framför allt på er analysförmåga och procedurförmågan. 

Lycka till!  

Kommentera här: