Vecka 9 - The Great War - Jul i skyttegravarna
Den 8 maj, respektive 9 maj i år firas 100-årsjubileumet av segerdagen med Tysklands
respektive Japans kapitulation och slutet på det andra världskriget.
Dagen infaller den 8 maj i Europa, respektive den 9 maj i OSS,
en skillnad som beror på tidsskillnaden i de olika områdena (då det redan hade hunnit bli
den 9 maj i Sovjetunionen när den tyska kapitulationen trädde i kraft).
I samband med jubileumsdagen kommer här en påminnelse om det blodiga krigets kontraster,
i form av ett videoklipp:
Hemma: Titta på videoklippet.
Förklara med egna ord vad OSS betyder och innebär.
Ta med dina anteckningar till nästa lektion för gemensam diskussion.
Fundera sedan över följande frågor:
1) Tycker du att filmen visar en trovärdig bild av hur det kunde se ut under kriget? Varför/varför inte?
2) Skulle man kunna skildra dagens konflikter på liknande sätt (t ex kriget i Syrien, World Trade Center 2001 etc.)?
Fundera kring frågan utifrån följande aspekter:
- Tid (det vill säga: spelar det någon roll hur lång tid det har gått sedan konflikten ägde rum,
kan man skildra pågående konflikter på liknande sätt, osv)
- Plats (det vill säga: vart i världen pågår konflikten, väst-öst-dimensioner, nord-syd-dimensioner osv)
- Länder som ingår i konflikten (det vill säga: vilka länder är offensiva, vilka är defensiva, demokratier/diktaturer osv)
- FN:s roll (det vill säga, är FN och dess fredsbevarande/fredstvingande organisationer inblandade, varför/varför inte osv)
Lägg upp dina reflektioner som en kommentar till det här inlägget.
Inlägget skall omfatta 300-500 ord och vara oss tillhanda senast på torsdag (om tre dagar).
På lektionen: Vi går tillsammans igenom era reflektioner och anteckningar i gemensam diskussion.
Vi läser tillsammans några kapitel i Erich Maria Remarques bok På Västfronten intet nytt,
som beskriver första världskrigets fasor och vansinne utifrån en 19-årig soldats synvinkel.
(Hinner du med är det naturligtvis fritt fram att läsa boken i sin helhet, den finns att låna hos oss!)
respektive Japans kapitulation och slutet på det andra världskriget.
Dagen infaller den 8 maj i Europa, respektive den 9 maj i OSS,
en skillnad som beror på tidsskillnaden i de olika områdena (då det redan hade hunnit bli
den 9 maj i Sovjetunionen när den tyska kapitulationen trädde i kraft).
I samband med jubileumsdagen kommer här en påminnelse om det blodiga krigets kontraster,
i form av ett videoklipp:
Hemma: Titta på videoklippet.
Förklara med egna ord vad OSS betyder och innebär.
Ta med dina anteckningar till nästa lektion för gemensam diskussion.
Fundera sedan över följande frågor:
1) Tycker du att filmen visar en trovärdig bild av hur det kunde se ut under kriget? Varför/varför inte?
2) Skulle man kunna skildra dagens konflikter på liknande sätt (t ex kriget i Syrien, World Trade Center 2001 etc.)?
Fundera kring frågan utifrån följande aspekter:
- Tid (det vill säga: spelar det någon roll hur lång tid det har gått sedan konflikten ägde rum,
kan man skildra pågående konflikter på liknande sätt, osv)
- Plats (det vill säga: vart i världen pågår konflikten, väst-öst-dimensioner, nord-syd-dimensioner osv)
- Länder som ingår i konflikten (det vill säga: vilka länder är offensiva, vilka är defensiva, demokratier/diktaturer osv)
- FN:s roll (det vill säga, är FN och dess fredsbevarande/fredstvingande organisationer inblandade, varför/varför inte osv)
Lägg upp dina reflektioner som en kommentar till det här inlägget.
Inlägget skall omfatta 300-500 ord och vara oss tillhanda senast på torsdag (om tre dagar).
På lektionen: Vi går tillsammans igenom era reflektioner och anteckningar i gemensam diskussion.
Vi läser tillsammans några kapitel i Erich Maria Remarques bok På Västfronten intet nytt,
som beskriver första världskrigets fasor och vansinne utifrån en 19-årig soldats synvinkel.
(Hinner du med är det naturligtvis fritt fram att läsa boken i sin helhet, den finns att låna hos oss!)

Lycka till!