Vecka 10 - "Ropen de kalla, rösträtt åt alla!"
Åsa Fors uppväxt liknade på många sätt den uppväxt som Axel Fors hade.
Hon växte också upp i en militärfamilj, där fadern arbetade inom Försvarsmakten.
Åsa gick också i skolan, och lärde sig att skriva, läsa och räkna matte.
Det som markant skiljer de båda barnens uppväxt åt, har att göra med att Åsa var flicka,
och hade därmed helt andra förutsättningar än Axel, betydligt mer begränsade möjligheter
vad gällde utbildning, arbete och att göra sin röst hörd.
Kvinnor fick visserligen rösträtt år 1921 i Sverige.
Det blir en brytpunkt i kvinnornas kamp, men i början deltog väldigt få i valen och i politiken.
Det fanns ändå enormt många föreställningar och förutfattade meningar om hur kvinnor respektive män skulle vara och leva. Sedan dess har utvecklingen gått framåt med rejäla kliv, även om föreställningarna finns kvar.
Sedan urminnes tider har man tillskrivit de båda könen olika egenskaper, som med tradition, arv och miljö har förts vidare (på många sätt ända in i våra dagar).
Hemma: Titta på videoklippen ovan.
Ta dig en funderare:
1) Vilka egenskaper tillskriver vi mannen respektive kvinnan?
Till egenskaper räknas adjektiv så som "söt", "stark", "tyst", "blyg", "gråter aldrig" osv.
Gör två spalter med minst 5 "kvinnliga" och 5 "manliga" egenskaper.
2) Hur kommer det sig att du har valt dessa egenskaper?
Motivera ditt svar!
Lägg upp dina reflektioner som en kommentar till det här inlägget.
Ta med dina anteckningar till nästa lektionstillfälle.
På lektionen: Vi går tillsammans igenom era anteckningar genom diskussion.
I era basgrupper vill vi nu att ni gör en jämförelse mellan Åsa Fors respektive Toli Fors uppväxt.
Åsa Fors föddes 1902, medan Toli föddes år 1938. De har alltså fått uppleva helt olika förutsättningar och möjligheter genom sin uppväxt. När Åsa föddes fick kvinnor inte rösta, när Toli föddes hade rösträtten slagit rot i samhället, och världen stod vid randen av ännu ett världskrig, där könsrollerna för en stund suddades ut då män och kvinnor arbetade sida vid sida för att hålla Sverige på fötter.
Resonera kring följande frågor:
1) På vilka sätt skiljer sig Åsas och Tolis uppväxt åt? Huvudfokus ska ligga vid genusfrågan,
dvs. fundera över frågan utifrån hur kvinnornas situation såg ut då Åsa växte upp respektive när Toli växte upp.
2) Nämn minst tre anledningar till varför de båda flickornas uppväxt skiljer sig åt.
3) Hur kommer det sig att kvinnor arbetade med "manliga yrken" under tider av krig?
4) Titta på videoklippet ovan. Kan ni komma på fler yrken som är könskodade, dvs. att de traditionellt sett
har setts som kvinnliga respektive manliga?
5) Varför tror ni att dessa yrken är könskodade? Motivera!
Skriv ned era resonemang som en kommentar till det här inlägget.
Omfång: 300-600 ord.
GLÖM INTE ATT MARKERA ERA INLÄGG MED "ENSKILT" RESPEKTIVE "GRUPPENS NAMN".
I den här uppgiften övar ni på er analysförmåga, er kommunikativa förmåga, er procedurförmåga samt er metakognitiva förmåga.
Lycka till!
Det blir en brytpunkt i kvinnornas kamp, men i början deltog väldigt få i valen och i politiken.
Det fanns ändå enormt många föreställningar och förutfattade meningar om hur kvinnor respektive män skulle vara och leva. Sedan dess har utvecklingen gått framåt med rejäla kliv, även om föreställningarna finns kvar.
Sedan urminnes tider har man tillskrivit de båda könen olika egenskaper, som med tradition, arv och miljö har förts vidare (på många sätt ända in i våra dagar).
Hemma: Titta på videoklippen ovan.
Ta dig en funderare:
1) Vilka egenskaper tillskriver vi mannen respektive kvinnan?
Till egenskaper räknas adjektiv så som "söt", "stark", "tyst", "blyg", "gråter aldrig" osv.
Gör två spalter med minst 5 "kvinnliga" och 5 "manliga" egenskaper.
2) Hur kommer det sig att du har valt dessa egenskaper?
Motivera ditt svar!
Lägg upp dina reflektioner som en kommentar till det här inlägget.
Ta med dina anteckningar till nästa lektionstillfälle.
På lektionen: Vi går tillsammans igenom era anteckningar genom diskussion.
I era basgrupper vill vi nu att ni gör en jämförelse mellan Åsa Fors respektive Toli Fors uppväxt.
Åsa Fors föddes 1902, medan Toli föddes år 1938. De har alltså fått uppleva helt olika förutsättningar och möjligheter genom sin uppväxt. När Åsa föddes fick kvinnor inte rösta, när Toli föddes hade rösträtten slagit rot i samhället, och världen stod vid randen av ännu ett världskrig, där könsrollerna för en stund suddades ut då män och kvinnor arbetade sida vid sida för att hålla Sverige på fötter.
Resonera kring följande frågor:
1) På vilka sätt skiljer sig Åsas och Tolis uppväxt åt? Huvudfokus ska ligga vid genusfrågan,
dvs. fundera över frågan utifrån hur kvinnornas situation såg ut då Åsa växte upp respektive när Toli växte upp.
2) Nämn minst tre anledningar till varför de båda flickornas uppväxt skiljer sig åt.
3) Hur kommer det sig att kvinnor arbetade med "manliga yrken" under tider av krig?
4) Titta på videoklippet ovan. Kan ni komma på fler yrken som är könskodade, dvs. att de traditionellt sett
har setts som kvinnliga respektive manliga?
5) Varför tror ni att dessa yrken är könskodade? Motivera!
Skriv ned era resonemang som en kommentar till det här inlägget.
Omfång: 300-600 ord.
GLÖM INTE ATT MARKERA ERA INLÄGG MED "ENSKILT" RESPEKTIVE "GRUPPENS NAMN".
I den här uppgiften övar ni på er analysförmåga, er kommunikativa förmåga, er procedurförmåga samt er metakognitiva förmåga.
Lycka till!