Vecka 15 - Vad har Förintelsen med Sverige att göra?

Inför nästa lektion vill vi att ni funderar över nedanstående fem frågor. Det är frågor där strålkastarskenet till viss del riktas mot "det neutrala" Sverige och vår del i Förintelsen men även frågor som ställer den enskilda människan i fokus. Dessa frågor kommer vi att gå djupare in på under lektionen och ni kommer även ges möjlighet till att diskutera dessa i era basgrupper. Ni behöver alltså inte lämna någon kommentar (om ni inte vill förstås, ni vet att vi älskar kommentarer :)) till inlägget utan ta med era minnesanteckningar till lektionen.
 
1. Borde Sverige ha gjort mer före kriget för att hjälpa judar att få uppehållstillstånd eller passera genom landet?
 
2. Kunde Sverige ha gjort mer under kriget?
 
3. Vilken roll spelade främlingsfientligheten, rasism eller antisemitism för den svenska politikens utformning?
 
4. Är det möjligt att vara neutral inför radikal rasförföljelse och folkmord som pågår i ens närhet och som många inte bara var underrättade om utan dessutom förstod innebörden av?
 
5. Vilket ansvar har människan i de olika rollerna förövare, offer och åskådare?
 
Till nästa lektion vill vi även att ni ska ha besökt skolans bibliotek och där hämtat ut ert exemplar av "Anne Franks dagbok". Denna kommer ni att läsa vid sidan av lektionstiden men vi kommer att diskutera den tillsammans och ni kommer även att ges möjlighet att ställa frågor eller lämna kommentarer, både i klassrummet men även här på bloggen.
 
 
Tidsåtgång: "Anne Franks dagbok" har ni fyra veckor på er att läsa.
 
Här övar ni er analytiska- och kommunikativa förmåga.
 
Lycka till!

Kommentera här: